Twitter ipv klachten eens complimenten door

Gepubliceerd op dinsdag 15 maart 2016

Ze staan vroeg op om jou op je uiteindelijke bestemming te brengen, gaan (letterlijk) door weer en wind, kampen met zeikende reizigers wanneer hij of zij iéts te laat bij de halte arriveert... Ik heb het over buschauffeurs. Natuurlijk heb je ook treinmachinisten, maar zij zitten veilig in een cabine ver weg en afgesloten van al het menselijke gezeik. 

Ik reis elke dag met de bus en zie soms buschauffeurs met een pesthumeur. Waar geen hallo vanaf kan. Ik probeer elke dag vrolijk goedendag te zeggen, en ook dank ik na afloop voor het veilig brengen op de bestemming en voor de goede reis. Ik merk dat wanneer ik aardig ben ze echt opbloeien. Chagrijnig? Veel reizigers denken: dan hadden ze maar een ander beroep moeten kiezen. First of all: je weet niet waarom ze chagrijnig zijn. Wie weet zijn er azijnzeikers die niet verder kijken dan hun neus lang is en bij elk wissewasje gaan klagen en schelden, terwijl de buschauffeur er 9 van de 10 keer niks aan kan doen als ie' te laat bij je halte aankomt. Je weet ook niet wat de thuissituatie is, daar kan ook een hoop aan de hand zijn. Misschien heeft de chauffeur jongeren op het eet- en drinkgedrag aangesproken waardoor ie' lelijke verwensingen naar zich toegeworpen krijgt. Vaak rollen de lege energy blikjes door de bus, terwijl er een prullenbak staat. En owee als jongeren daar op aangesproken worden.
































Oordeel niet als je hun situatie niet weet. Met een compliment kun je hun dag al maken. Dit hoeft niet persoonlijk, dat kan uiteraard ook via Twitter. Stap de bus eens in met ''hallo'' en zeg eens na afloop ''dankuwel''. Kleine moeite. Of laat via Twitter weten dat het een knappe vent is (moet je wel menen natuurlijk) of als hij ervoor zorgt dat je je overstap haalt. Zo was er laatst een buschauffeur die omriep dat er een bushalte was vervallen. Een hoop reizigers waren in de stress omdat hij de halte voorbij reed, nietwetende dat de halte vervallen was. Dit soort dingen zijn vanzelfsprekend om te doen wanneer je een buschauffeur bent, maar een hoop doen het niet. Daarom besloot ik te Twitteren, ik benoemde de actie van de chauffeur en vermeldde het busnummer (de 4 cijferige code die voorin de bus staat, bij de bordjes die aangeven hoeveel passagiers in de bus kunnen). Dit soort complimenten stimuleren ook om nog beter hun best te doen. Geef gewoon eens een complimentje.


Ook was er laatst een buschauffeur die stopte voor een rouwstoet. Wederom een compliment uitgedeeld via Twitter.

En weet dat álle klachten én complimenten in dit geval wel degelijk bij de chauffeur in kwestie terechtkomen. Ik heb namelijk een kennis die vaak printjes op zijn bureau krijgt van Twittermeldingen. Complimenten worden zeer gewaardeerd, en al met al is het gratis ;-)